Máté evangélista így ír a Bibliában Jézus születéséről: „(A bölcsek) elindultak, és íme, a csillag, amelyet láttak feltűnésekor, előttük ment, amíg meg nem érkeztek, és akkor megállt a fölött a hely fölött, ahol a gyermek volt. Amikor meglátták a csillagot, igen nagy volt az örömük. Bementek a házba, meglátták a gyermeket anyjával, Máriával, és leborulva imádták őt. Kinyitották kincsesládáikat, és ajándékokat adtak neki: aranyat, tömjént és mirhát.”
A HARMADIK AJÁNDÉK: COMMIPHORA MYRRHA (MIRHA)
A Szenteste lehetőséget nyújt a feltöltődésre és szeretteinkkel töltött meghitt együttlétre, közös kikapcsolódásra.
Mit is ünneplünk ilyenkor? Jézus Krisztus, a Messiás (Megváltó) megszületését.
A keresztény hagyomány szerint a betlehemi történetben egy égi jelenség adott hírt a Megváltó születéséről és az vezette a három napkeleti királyt (Gáspár (Caspar), Menyhért (Melchior) és Boldizsár (Balthazar)) Betlehembe, ahol Jézus világra jött. A kisdednek ajándékokat vittek a bölcsek: aranyat, tömjént és mirhát.
A három Dél-Arábiából érkező bölcs (papok, vagy csillagászok) ajándékai az akkori idők legdrágább anyagai voltak; kereskedelmi értékükön túl pedig egyféle „házi patikaszerek” is számítottak, amik a gyermekhalandóságban szerepet játszó fertőző betegségek kezelésére is alkalmasak lehettek.
A harmadik király, akit Boldizsárnak nevez a Biblia, mirhát vitt a betlehemi jászolba, amely a halottak balzsamozó szerének fő alkotója volt, azt szimbolizálva, hogy a földi halál és a pusztulás nem uralkodhat el Jézuson.
A tömjén és a mirha együttesen olyan párt alkot, amit „isteni illatosítónak“ neveznek. Mindkét növény mézgája annyira ritka, különleges és kedvelt volt, hogy egyenértékűnek tartották az arannyal. Égetésükkor a felszálló illatos füst a halandót a halhatatlanhoz kapcsolja, így az ember és az istenek kommunikációjának eszköze.
Már az i. e. X. század közepén az izraeliek kereskedtek velük; Egyiptomba, Föníciába és Szíriába szállították őket eladásra, mert balzsamfák csak a sábaiak vidékén és a szemben fekvő afrikai partokon termettek.
A mirhát a szomáliai balzsamfa (Commiphora myrrha) szolgáltatja. Ez a növényfaj a szappanfavirágúak rendjébe, a balzsamfafélék családjába tartozik. A főleg Szaúd-Arábiában, Ománban, Jemenben, Szomáliában, Eritreában és Etiópia keleti részén előforduló, 10 méteresre megnövő fa gyantáját a tömjénhez hasonlóan csapolják le.
Neve az arab „murr”, azaz ’keserű’ szóból ered, keserű ízű, balzsamos illatára utalva.
Használata legalább 3500 éves múltra tekint vissza. Az ókori egyiptomiak halottjaikat mirhával balzsamozták be, hogy megszépítsék azok utazását az örökkévalóságba, és hogy az evilági életet tudatosabban élvezhessék, mirhaillattal füstöltek a szerelem és az érzékiség szimbolizálására. A mirha a híres egyiptomi illatkeveréknek, a „kifi”-nek is alkotórésze.
Az ókori görögök elsősorban fertőtlenítő és gyulladásellenes szerként ismerték.
A mirha elkísérte Jézust születésétől a haláláig, mert keresztre feszítése előtt ismét mirhát kapott, ezúttal borban. A bor, ha mirhagyantával keverik, fájdalomcsillapítóként hat. Kivégzések alkalmával jószívű asszonyok az elítéltnek mirhát adtak szenvedései enyhítésére.
Illóolaja világosbarna vagy zöldes árnyalatú, friss, fűszeres, balzsamos, gyantás illatú olaj, ami a tárolás során sűrűbbé és sötétebbé válik. Baktérium- és gombaölő, gyulladáscsökkentő és sebgyógyító hatású.
Párologtatva jó légfertőtlenítő, emellett a tömjénhez hasonlóan segíti az elmélkedést, a meditációt, megerősíti az idegeket, kimozdít az egykedvűségből, erőt ad a gyengeség felszámolására, meghozza a kezdeményezőkészséget. Segít megfékezni az indulatokat, a haragot és a túl szenvedélyes érzelmeket. Megfázás, hörghurut esetén kitisztítja a sok nyálkát.
Bőrápolók összetevőjeként megelőzi a bőr idő előtti öregedését. Kisimítja és puhítja a durva, kicserepesedett bőrt, elősegíti a bőrsejtek megújhodását, csökkenti a gyulladásokat, valamint segíti a sebgyógyulást. Kezeli az ízületi és egyéb gyulladásokat.
Az indiai védikus orvoslásban szájüregi fekélyek, gyulladások, afta helyi kezelésére, a kínai orvoslásban sebgyógyításra, mozgásszervi fájdalom enyhítésére, aranyér kezelésére használják.
Szájvizek és fogkrémek alkotórészeként különösen jó fogínygyulladás esetén. Nem irritálja a bőrt, nem érzékenyítő és nem fototoxikus.
A homeopátiában a MYRRHA (mirha) tünetképe a spiritualitáshoz, a tisztasághoz, a vallásossághoz, a tiszta tudatállapotokhoz kapcsolódik. A szer fő témái a kettéválasztottság a tisztaság és a tisztátalanság, a bemocskoltság és a szentség közt.
Ez a gyógyszer azoknak a személyeknek való, akik tiszta szándékkal vannak mindenki és minden felé, mindig segítőkészek, mindig csak adnak, de nem jók elfogadásban, érzelmileg tartózkodóak és távolságtartóak. Nem ismerik fel saját érzelmi szükségleteiket, elnyomják az érzelmes oldalukat, melyet általában gyász vagy fájdalmas érzelmi veszteség előz meg.
Ez a szer a „mártír” típusú embereknek való. Gyakran úgy érzik, hogy az élet csupa keserűség és lemondás, telis-tele fájdalommal és szívszaggató eseményekkel. Egy olyan ember, aki csupa jót cselekszik, de alig kap valamit vissza az élettől. „Kenyeret adnak” és „pofont kapnak”. Mindig van valaki az életükben, aki bántja őket, de ők ezt csendes szenvedéssel tűrik (majd ebbe mártír halált halnak, lassan elfonnyadnak).
Perfekcionisták (maximalisták) és olyan emberek szere, akik túlfeszítik magukat (mint a többi Sapindales családba tartozó növényből készült homeopátiás gyógyszernek megfeleltethető alkatú ember is).
Nagyon magas elvárásokat fogalmaznak meg önmaguk számára, melyek teljesítése felér egy „keresztes hadjárattal” vagy „szentté avatással.”
Folyamatosan azt akarják bizonyítani Istennek és önmaguk számára is, hogy ők mennyire jók, így nagyon sokat ostorozzák magukat és bűnösnek tekintik magukat sok mindenért („bűnöztem”).
Ha szülőkké válnak, nagyon merev, kemény emberként viselkednek a gyermekeikkel. Mindenért büntetik őket.
Szoronganak és pánik betegségük lehet. Frusztráltak, de nem tudják kifejezni azt.
Megtagadják önmaguk feminin, lágy oldalát, így hormonális problémáik lesznek. Menzesz szünetelése vagy amenorrhea. Bőséges hüvelyfolyás is megjelenhet.
Ha valaki elvesztett egy szeretett személyt a múltban, de nem tudta elsíratni vagy nem tudta megélni a gyászt, akkor nagy segítség lehet neki a Myrrha.
Gyengeség, legyengült állapotok. Gyulladásos állapotok. Számos nyálkahártya váladék. Szájnyálkahártya fertőzések.
Nem jól funkcionáló emésztőrendszer. Bélrendszeri zavarok. Gyomorégés. Hasmenés.
Sok polaritás van jelen a szerképben. Összefoglalóan: a mennyei imádság és a megszabadulás a vérszívó rovaroktól, parazitáktól (mirrha hatása) a másik oldalon, megélve a sok-sok keserűséget.
Jól kiegészíti egymást és gyakran együtt alkalmazott a keserű mirha és az édes tömjén…az isteni balzsamos elegy, amellyel áttételesen „bedörzsöljük testünket” (=a templom allegóriája).
Forrás:
A Boldogság Cseppjei